19 Mart 2014 Çarşamba

Hava Durumu

Çocukluğumdan beri hava durumuna bakmayı severim. Hatta 20:00'deki ana haber bülteninin hepsini izlemez, sadece sonundaki hava durumu tahminlerinin gelmesini beklerdim çoğu zaman. Bunun nedeni havanın yağmurlu olup olmayacağını merak etmemdi. Yağmur demek, tenefüste dışarı çıkmadan; küçük okulumuzun tek koridorunda veya sınıfta vakit geçirmek demekti.

Bu eski alışkanlıklığımla hep ertesi günün hava durumu tahminini merak ederim. Ankara'ya geldikten sonra, kışları acaba kar yağacak mı diye bakmaya başladım. Buz olur mu, ulaşım nasıl olur endişesi oldu hep. Yazları da Antalya'da hava sıcaklığı kaça kadar yükselecek diye bakarım. Şimdi de annelik içgüdüsüyle bakıyorum daha çok. Yanına bere koysam mı? Yağmurluk mu koysam? Öğleden sonra ısınacak gibiyse iki kat mı giydirsem?

Hava durumuna bakıyorum bakmasına da, fahrenhayta çok alışamadım. Gerçi telefondaki uygulamada ikisi yan yana, istersen F'ye ya da istersen C'ye tıkla Melek! Ama öyle olsun istemiyor işte beyin, kendisi hesaplamak istiyor. Ben de şöyle yapıyorum: Önce fahrenhayt olarak okuyorum, sonra zihnimden santigrata çeviriyorum. Sonra da C'ye tıklayıp doğru mu diye kontrol ediyorum. Şimdilik fahrenhaytı okuyunca aşağı yukarı şu kadar santigrat diye tahmin edebiliyorum.

Aslında basit bir çevirme işlemi var:  C = 5/9 (F - 32)
°F
°C
Fahrenhayttan 32 çıkartıp 5/9 ile çarpıyoruz.

Paydada 9 olduğu için çarpımda 9'un katları üzerinden bir referans tablosu oluşturmak rahat oluyor.

Diğer taraftan çeviri için de C ile 9/5'i yani 1.8'i çarpıp 32 ekliyoruz.

14
-10
23
-5
32
0
41
5
50
10
59
15
68
20
77
25
86
30
95
35

Örneğin bugün 54 °F, demek ki 10 °C'nin biraz üstünde. Bugün yağmur yok : )


[5/9 x (54-32) ]= (5/9 x 22) = 12.2 °C




2 yorum:

  1. Ben kolay yaklasik hesap icin Fahrenheit'ten 30 cikarip 2'ye bolerim hep (32 cikarip 1.8'e bolmek yerine) Hava eger 50 dereceyse zaten ikisi de ayni kapiya cikar (50-32)/1.8 = (50-30)/2 = 10
    50 derecenin yakin komsulugunda da (ornegin 25-75 arasi) her iki hesap da yine yaklasik ayni sonucu verir en fazla 1 derece farkla. Dolayisiyla hala bu kolay hesabi kullanabilirsin.
    Hava 25'in altina ya da 75'in ustune ciktiginda ise bizim kolay hesap biraz kisa kalmaya baslar (mutlak deger acisindan :)) Bu durumda da buldugun sonuca 75'ten baya fazlaysa 2-3 derece ekleyebilirsin :)
    Arizona'da 40'in altina pek inmez, o yuzden asagi taraftan bir ekstra hesaba ihtiyac olmaz. Ama 75'in cok ustune cikar. O zaman da 2-3 derece ekleyerek kolay bir hesapla bulabiliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzelmiş : ) Ben sanırım 32 çıkartıp 5/9 ile çarpmaya alıştım, ama bu mantık da oldukça iyiymiş.

      Sil